Publikováno v sekci: Ostatní


Hiking vs. nordic walking – technika chůze

Technika chůze Nordic WalkingPři chůzi s holemi, ať už jde o klasickou turistiku (hiking) nebo severskou chůzi (nordic walking), je důležité dbát na ideální provedení pohybu, aby nám chůze nezpůsobovala nějaké zdravotní komplikace a aby byla chůze efektivní. Pokud nebudeme dodržovat správnou techniku, můžeme více přetěžovat určitou část těla a při túře se můžeme dříve unavit, v horším případě nám tato anomálie může způsobit určité zdravotní potíže, jako je např. bolest kolenních kloubů, bolest krční nebo bederní páteře, či bolest ramene. Osobně bychom doporučovali zvolit zpočátku nižší tempo chůze, při kterém můžete snadněji pilovat správnou techniku. S přibývajícími odchozenými kilometry se bude nejen zlepšovat vaše fyzická kondice, ale i v technice provedení si budete jistější. Věříme, že tyto dílčí úspěchy vás pak budou motivovat k dalšímu zlepšování a chůze lesem či parkem pro vás bude znamenat zejména potěšení. V následujícím textu se pokusíme vysvětlit správnou techniku chůze a rozdíly obou disciplín.

Nordic walking technika

Tělo je při chůzi mírně nakloněno dopředu (přibližně o 20 stupňů oproti svislé ose), při zvedání hůlek vychází pohyb z ramenou, které jsou podél těla a odraz je veden z poutka hůlky. Při došlapu přední nohy nepropínáme nohu v koleni, naopak je mírně pokrčená, aby pružila a dopadáme na patu chodidla. Hůlky zapichujeme mezi špičku zadní a patu přední nohy přibližně doprostřed.
Pokud jdeme směrem z kopce dolů, je tělo v přímém směru bez náklonu, děláme kratší kroky a pomáháme si pružením v kolenou a tlaky tlumíme zapojením stehenních a lytkových svalů. Hůlky zapichujeme za sebou.
Při chůzi do kopce držíme tělo opět v náklonu tak jako při chůzi v přímém směru, prodloužíme krok a odrazu vychází ze zadní ruky a nohy současně. Hůlky zapichujeme maximálně na úroveň paty přední nohy, nikoliv před sebou!

Technika chůze Nordic Walkingu

Technika severské chůze

Chůze Nordic Walking

Nejčastější chyby při severské chůzi

Chyby při Nordic Walkingu

Hiking technika

Obecně se dá říct, že při chůzi do kopce zvyšujeme sílu a vytrvalost celého těla. Hole zapichujeme za tělem, získáváme tím pevnou opěru, na kterou při kroku dopředu tlačíme rukou, čímž přesouváme část práce na vrchní část těla a ulehčujeme nohám. Zapojujeme tak vyváženě svaly celého těla.
Při chůzi z kopce dolů plní hole funkci nástroje na podporu kloubů, zvýšení stability a obratnosti. Trekingové hole zapichujeme před tělem, čímž přesouváme váhu na tzv. třetí, případně čtvrtou nohu.

Obrázky přeloženy z originálu: bi.gazeta.pl








Příspěvek byl publikován v rubrice Ostatní. Můžete se přihlásit k odběru RSS a sledovat novinky.