Publikováno v sekci: Ostatní


Nordic Walking vs. ostatní sporty

Nordic Walking

Porovnání sportu nordic walking s běžnými aktivitami

Každý občas přemýšlí, jaký sport nebo jaká aktivita by pro něj byla ta nejlepší. Každý člověk má jiný vztah ke sportu, ať už aktivnímu nebo rekreačnímu. Každý člověk, který se rozhodne vykonávat nějakou aktivitu, pro to má svoje důvody. Někdo sportuje, protože byl k nějakému sportu veden od dětství a neumí si bez pohybu život představit. Jiný může sportovat z důvodu, že sportují jeho přátelé, přítel nebo přítelkyně a on nebo ona s nimi chce trávit více času. Pak tu máme jedince, kteří se snaží shodit nějaká ta kila a i když je sport nebaví, tak vidina lepší postavy a kondice je nutí k pohybu. A v neposlední řadě tu máme také ty, kteří začnou vyhledávat sportovní aktivity z důvodů rekonvalescence po nějakém zdravotním úrazu nebo z důvodu zdravotního stavu na doporučení lékaře. V tomto článku bych se rád pokusil shrnout několik známých, oblíbených a tradičních aktivit a ukázat na to, že turistika nebo nordic walking je možná často mnoha lidmi zanedbávaná, i když možná právě chůze s teleskopickými holemi je to, co je pro vás ideální.

Nordic walking, hiking

Severská chůze, jak bývá také Nordic walking označován, může být jednoduše definována jako dynamická chůze s hůlkami. Mezi přednosti této záliby patří nízké náklady, pobyt na čerstvém vzduchu, jednoduchost techniky provedení apod. Chůze s hůlkami je ideální sport pro lidi bojující s nadváhou, respektive pro ty, kteří se snaží zhubnout. Nejen že během chůze s holemi zapojujeme skoro 90% svalů těla, ale navíc si můžeme zvolit tempo chůze podle našich možností a přesvědčení. Z počátku můžeme zvolit nízké tempo a s přibývajícím časem frekvenci chůze zvyšovat. Další velkou výhodou turistiky či severské chůze je to, že ji můžeme provozovat po celý rok bez ohledu na roční období. S nordic walking můžeme také nejenom hubnout a zlepšovat svoji kondici, ale také poznávat krásy našeho kraje. Proto jako jednu z nevýhod vidím v tom, že nás může na cestě přepadnout špatné počasí a že se nedá provozovat, respektive je nebezpečná chůze v noci 🙂 Avšak pokud máte rádi přírodu, lesy a hory, může pro vás norská chůze být dokonce cesta k rozkoši!

Zapojení svalů při Nordic Walkingu, běhu a jízdě na kole

Zapojení svalů Nordic Walking

Kolečkové brusle

V dnešní době velice populární sport a zábava pro obyvatele městských aglomerací. Problémem bruslení pro někoho ovšem může být celkem náročná technika jízdy (pokud nebruslíme správně, může vést k bolestem zad, ramenou nebo kyčlí) a bezpečné zabrzdění na místě bývá pro bruslaře často také těžký oříšek. Dalším problémem může být chybějící stezka určená k bruslení, její jednotvárnost nebo nekvalitní asfalt, z něhož nohy brní ještě u večeře. Bruslit také nemůžeme za každého počasí. Na mokrém povrchu se můžeme lehce smeknout a při silném protivětru je bruslení zase velice namáhavé.

Plavání

Plavání je skvělý kondiční sport, který komplexně dopomáhá k formování postavy. Pokud se podíváte na sportovní plavce a plavkyně, neuvidíte nikoho, kdo by neměl ploché břicho a vypracované všechny svaly v těle. Mě osobně však na plavání vadí, že je to spíše individuální aktivita, u které si nemohu s ostatními plavci pořádně popovídat. Velmi často pak také setkávám s odporem žen i mužů k plavání, protože se stydí za svoji postavu a nechtějí se ukazovat v plavkách na hraně bazénu. Často se jedná o lidi, kteří bojují se svou váhou a komplexy z jejich postavy jim bohužel nedovolují s tímto pohybem začít. A pokud má člověk nějaké pochybnosti už na začátku, vím už ze své zkušenosti, že po prvotním nadšení u zvolené aktivity dlouho nevydrží a že zvolená aktivita nám nebude přinášet to pravé potěšení. Je proto velmi důležité si hned na začátku zvolit sport, který bude danému jedinci ušitý na míru. Další nevýhodou u plavání je, že se venku nedá provozovat celoročně. Kromě letních měsíců jsme nuceni navštěvovat městské bazény, což plavaní prodražuje (v případě, že se ve vašem městě nachází aquapark, je vstupné v řádu stokorun) a pokud se městský bazén nebo lázně nenachází ve vašem městě, musíte za plaváním navíc cestovat. Často je také nutné se na těchto veřejných místech chránit před neviditelnými nečistotami – rizika plísňových onemocnění nohou apod. Na závěr bych ještě rád zmínil, že plavání je také relativně obtížné na techniku. Většina lidí plave styl prsa, kdy mají stále hlavu nad vodou a z toho je může začít bolet krční páteř.

Běh

Tradiční disciplína, která se dá provozovat prakticky kdekoliv a po celý rok. Né každému však poskytuje zdroj zábavy. Začínající sportovec, kterému chybí dobrá fyzická kondice, je zadýchaný a zpocený po uběhnutí několika desítek či stovek metrů a obzvláště v začátcích mohou tyto dílčí neúspěchy člověka odradit. Navíc jde o velmi namáhavý pohyb, který nemusí prospívat našemu zdraví – kolenní klouby a kotníky jsou při běhání extrémně zatěžovány, zvlášť pokud nám chybí kvalitní obuv.

Lyžování

Lyžování, ať už sjezdové nebo klasické, je v České republice hojně rozšířená zimní radovánka. Mezi jeho kladné stránky patří pohyb na čerstvém vzduchu v horách, při kterém se člověk příjemně fyzicky unaví a výborně odpočine po duševní stránce. Domů se tak člověk často vrací s čistou hlavou a pozitivně naladěn. Je to takřka ideální rekreační sport. Jak je každému zřejmé, tento sport se ale dá provozovat pouze v zimě při dostatku sněhové přikrývky, což je jeho největší úskalí. Je také značně finančně náročný na vybavení a cena permanentky u sjezdového lyžování také není zanedbatelná.

Zumba

Zumba je vnímána jako dynamicky se rozvíjející fitness odvětví. V poslední době se zumba předsunula i do menších měst naší republiky a můžeme se s ní setkat téměř všude. Jde o vyhledávaný sport, kde pomocí tancování vydáváme energii a snažíme se tak zhubnout a vylepšit tak krásu naší postavy. Objevuje se však plno názorů, že zumba není vhodná cesta ke zhubnutí. S tímto tvrzením se dá bohužel zčásti souhlasit. Problém je, že zumbu cvičí podle instruktora několik lidí najednou. Jelikož je každý člověk jiný, potřebuje ke spalování tuků různou frekvenci pohybu. A pokud nastolené tempo instruktora způsobí, že je vaše tepová frekvence vyšší, začnete spalovat cukry místo tuků a zde nastává problém. Výsledkem je pak zlepšující se fyzická kondice, ale pokud je váš cíl hubnout, efekt může být opačný a můžete jít s váhou dokonce nahoru. Jistě, můžete si upravit tempo tance, který by vám mohl vyhovovat, ale pak budete cvičit mimo rytmus a v tanci se můžete začít ztrácet. V horším případě bychom se mohli stát ještě terčem posměšků ostatních cvičících. V naší společnosti je zumba zatím vnímána jako sport (aktivita) pro ženy, takže pokud je cílem ženy trávit více času s partnerem, dovolil bych si jí doporučit jinou sportovní aktivitu.

Srovnání množství vydané energie daného sportu

druh činnosti kalorie spálené za hodinu
chůze (6km/h) 280 kcal
běh 580 – 700 kcal
běh na lyžích 840 – 950 kcal
sjezdové lyžování 500 kcal
zumba 600 – 1000 kcal
veslování na trenažeru 500 kcal
kolečkové brusle 700 – 900 kcal
plavání 300 – 800 kcal
nordic walking 400 kcal

Obrázky přeloženy z originálu: bi.gazeta.pl
 








Příspěvek byl publikován v rubrice Ostatní. Můžete se přihlásit k odběru RSS a sledovat novinky.